Monixx om meningen med livet.

Eftersom jag är en tänkare så har jag faktiskt ofta funderat på vad som egentligen är meningen med livet.
Många jag pratat med om detta tror att det är att skaffa en bra grund att stå på, ett bra jobb och att skaffa barn, åldras på ett värdigt sätt, vara glad och uppnå många mål i livet.
Det tror jag väl såklart är en slags värdefull mening med livet, men det är nog en mening som vi människor själva har skapat.
För jag tror det är betydligt djupare och krångligare än så.... men jag ska försöka förklara mina tankar.
...Om nu någon ens bemödar sig med att orka intressera sig och läsa mina teorier. ;-)
Ni får göra som ni vill. haha

Om man tänker såhär..
Människan är en sån fantastiskt komplicerad varelse ( eller ja, allt levande är det, inte enbart människan) med många små små partiklar och enheter som ska fungera tillsammans i en enda symbios.
En liten krånglande cell som är så liten så den inte ens går att se med blotta ögat kan ställa till ödesdigra problem i kroppen.
Och så mycket ska klaffa med varandra för att det ska fungera som tänkt.
Och det är inte bara människokroppen, utan ALLT.
Verkligen allt här på jorden.
Solen ger ljus, utan det skulle vi dö.
Det finns hav och regn, utan det hade vi inte överlevt.
Det finns andra varelser som vi äter. Utan det hade vi inte heller överlevt.
Växter och säd ger oss viktiga produkter för att vi kan leva.
Ja, näringskedjan, alltså.
Det finns inga sanna teorier som BEVISAR hur vi har uppstått överhuvudtaget.
Men ändå finns allt här. Och allt har ett syfte. Allt behövs.
(Okej sen har det väl blivit med vissa undantag såsom t.ex myggor och blindtarmen som man faktiskt inte vet vad de är till för. Egentligen.)

Svårt att förklara med ord de spekulationer som rör sig genom tanken på 5 sekunder. Men jag tror att allt här på jorden har ett syfte.
Det finns en anledning till allt.
Och jag tror att alla svar vi undrar över finns bortanför universum.
Dit vi inte kan ( och aldrig kommer kunna) ta oss till.
Alla svar såsom liv på andra planeter, vad händer efter döden, och som sagt: meningen med livet. Det finns där.
Det finns ingen som kan ge några exakta svar. Och eftersom det funkar så så tror jag inte heller det är MENINGEN att vi SKA veta alla svar.
Hade det varit meningen så hade vi nog vetat det redan.
Vi är nämligen en sån smart kreation som redan har tagit oss både fysiskt och via satelliter till andra platser i vårat solsystem, vi har skickat folk till månen och vi påstår oss kunna sia med de döda.

Jag tror helt enkelt att meningen med livet är något helt annat. Något som vi aldrig kommer få veta.
Förrän den dagen vi dör.
Då kommer vi få alla svar tvi önskat tror jag.
Jag väljer att tro att döden och universum har ett samband.
För det finns inte någon tegelmur bortanför universum med en skylt som säger:
The End.
Det finns alltid något bakom. Eller hur.
Något är alltid något. Det blir troligtvis inte heller bara ett svart hål. Var landar man efter man hoppat ner i det hålet, i så fall?

Så det här med meningen med livet, ja, det är definitivt en svår fråga.
Men jag tror det är fan så mkt mer komplicerat än att leva, jobba, skaffa barn och dö.
För det är absolut inte en självklarhet för alla.
Det som är 'meningen med livet' för någon är inte det för alla andra.
Så nä, svaret på vad som egentligen var meningen.
Det får vi den dagen vi för alltid sluter våra ögon och det inte längre finns nån återvändo till jordelivet.

Detta är helt och hållet mina spekulationer, tanken är fri och den ser inga gränser.
Visst är det bra?
Vil man tro att meningen med allt är något annat, så är det ju också helt möjligt att det är det rätta.
För ingen vet ju.
Men en sak vet jag.
Det är kul att spekulera. Så spekulera gärna med mig. :-)

.. . . . . . . . . . . . . . .....

Anledningen till detta inlägg är att jag fick en kommentar där jag ombads gå in och läsa ett inlägg, och lämna en kommentar om vad jag tror är meningen med livet.
Som synes skulle den kommentaren bli ganska lång. ;-)

Såå.... här har ni alltså mitt svar. I inläggs-form.


Natti.


 



1 Karin:

skriven

Uhj..vad du grubblade igår...kram....



Meningen med livet är fortplantningen....

2 Ninnie!:

skriven

Trevlig Valborg! :)

3 mamma:

skriven

Myggor finns till som mat åt alla fåglar...blindtarmen däremot är ett misslyckande av någonting...:-)

Och har du funderat på en andra dimension...

4 KalsongMorsan:

skriven

Ligger lite efter ;)



Oj..Men ja,, det var tänkvärt..Hur alla tänker olika & så..intressant att läsa faktiskt!

Kommentera här: